Bachelor and Master Theses

Topics for Bachelor and Master theses

Here you can find an incomplete list of topics suitable for bachelor and master teses but also general semester works (Studienarbeit). Don't hesitate to contact me if you have your own ideas as long as they have to do with scientific visualization, interactive simulation, VR, AR, driving simulation, sensor simulation or machine learning.

There are no real prerequisites but keep in mind that you need to account for some extra time if you need to learn a new programming language during your thesis.

All theses can be written in either German or English, don't be afraid if the description here is in English

Physically based Materials

Today's GPUs provide ample resources for per pixel based lighting computation. They can be used to represent material properties in more physically correct way. The goal is to implement a set of GLSL shaders representing the material properties described in glTF.
The shaders will be used in OpenCOVER and required state attributes such as Uniforms and vertex attributes have to be implemented in OpenSceneGraph.

Programing languages: GLSL, C++ 

OpenLayers Web Application

A renaturation project in the Bottwar valley is including grazing by water buffalos.
In order to study the effect the water buffalos have on both fauna and flora are studied during a multi year research project. The HLRS is surveying the area regularly with a drone and provides a webpage to browse imagery and other data collected at the cite, see https://wasserbueffel.hlrs.de The page is implemented using OpenLayers. The goal is to extend this website with an editor which allows to map the avifauna on site

Programming languages: Javascript, Node.js

Traffic sign editor

OpenBikeSensor Web Application

Vehicle Dynamics for the driving simulator

Relatime Linux for can bus communication

Virtual Opera House

Avatars for collaborative virtual environments

Programing language: C++
API: OpenSceneGraph/OpenGL/Cal3D

  • Arbeit 1:
  • Entwicklung eines GLSL Shaders zur Visualisierung von Autoscheinwerfern
  • Wünschenswert: C/C++, OpenGL Kenntnisse
  • Arbeit 2:
  • Entwicklung von GLSL Shadern zur Visualisierung von Fahrbahneffekten
  • Wünschenswert: C/C++, OpenGL Kenntnisse
  • Arbeit 3:
  • Erweiterung eines bestehenden Echtzeit-Fahrdynamikmodells
  • für den HLRS-Fahrsimulator in virtueller Realität
  • Wünschenswert: C/C++
  • Arbeit 4:
  • Interaktive Simulation der Klimatisierung von Rechenräumen
  • Voraussetzung: C/C++
  • Arbeit 5:
  • Messung und Analyse der Latenz- und Reaktionszeiten einer Fahrdynamiksimulation am HLRS-Fahrsimulator in virtueller Realität
  • Voraussetzungen: C/C++, Grundverständnis der Fahrdynamiksimulation
  • Arbeit 6:
  • Aufbereitung und Verarbeitung räumlicher Punktwolken aus Laserscans für die virtuelle Realität
  • Voraussetzungen: C/C++, fundierte mathematische Kenntnisse zur Verarbeitung räumlicher Daten
  • Arbeit 7:
  • Entwicklung eines VISTLE Lesemoduls für StarCCM+ Daten
  • Voraussetzung: C/C++
  • Arbeit 8:
  • Automatische Kamerakalibrierung unter Berücksichtigung variabler Brennweite (Zoom oder Wechseloptiken)
  • Voraussetzung: C/C++, OpenCV
  • Arbeit 9:
  • Markerloses “Inside-Out”-Kameratracking für die rechnerunterstützte forensische Photogrammetrie und 3D-Rekonstruktion
  • Voraussetzung: C/C++, OpenCV
  • Arbeit 10:
  • Visualisierung von Strömungssimulationen der Daimler AG mit Hilfe des parallelen Visualisierungssystems VISTLE, Entwicklung geeigneter Lesemodule
  • Voraussetzuung: C/C++
  • Arbeit 11:
  • Simulation der Schiffsbewegung bei Wellengang und Wind zur Simulation des autonomen
  • Landens von Hubschraubern auf Schiffen mit Hilfe von OpenFOAM
  • Wünschenswert: C/C++, numerische Simulation
  • Arbeit 12:
  • Entwicklung und Implementierung eines Tischscanners für automatisiertes 3D-Scannen kleiner Objekte
  • Wünschenswert: C/C++, OpenCV